(Dari Blog http://blogmaribelajar.blogspot.com/)
Pecahan
Hasil pembelajaran
- Murid-murid dapat mengenal pasti pecahan
- Murid-murid berupaya untuk menyebut, membaca dan menulis nombor pecahan
- Murid-murid mengenal pasti pecahan sebagai pembahagian yang sama rata daripada keseluruhan satu set.
Memperkenalkan pecahan pada murid dengan menggunakan contoh pizza.
Sebuah pecahan adalah sebahagian daripada keseluruhan.
satu per dua @ one-half
satu per empat @ one-quarter
tiga per lapan @ three-eighths
Guru menceritakan bahawa angka yang di atas mewakili berapa banyak potongan pizza yang murid miliki dan jumlah bahagian bawah menceritakan bagaimana banyak potongan pizza itu dipotong
Numerator (Pengangka) & Denominator (Penyebut)
Guru menerangkan bahawa nombor yang di atas di sebut numerator (pengangka)
(merujuk cerita piza di atas, pengangka ialah jumlah bahagian-bahagian yang murid miliki)
Guru menerangkan nombor di bawah di panggil denominator (penyebut)
(merujuk cerita piza di atas, penyebut ialah jumlah bahagian pizza keseluruhan)
Contohnya:
1 ---> pengangka
2 ---> penyebut
Tips:
Untuk mengingat nama bagi setiap pengangka dan penyebut guru bolehlah tekankan bahawa pengangka = angka dan angka adalah number dalam BI lalu diingati sebagainumerator.
Bagi penyebut pula, guru boleh gunakan "Down"-ominator dan down adalah bawah maka denominator adalah nama bagi penyebut.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan